Bu yazımda yeni teknoloji trendleri içinde gördüğüm ve hayatımızda örnekleri olan fakat önümüzdeki zamanlarda daha çok hayatımızda olacak bir teknoloji konusu olan Davranışların İnterneti’ni ele alacağım.
Davranışın İnterneti, doğrudan bireylere odaklanan mevcut teknolojileri birleştirir. Yüz tanımadan konum izlemeye kadar, elde edilen verileri nakit satın alma veya cihaz kullanımı gibi ilişkili davranışsal olaylara bağlar. Kullanıcıların çevrimiçi etkinliklerinden toplanan verileri davranışsal psikoloji perspektifinden anlamak, tam olarak IoB'nin yaptığı şeydir! Verilerin nasıl anlaşılacağı ve bu anlayışın insan psikolojisi perspektifinden yeni ürünler yaratmak ve pazarlamak için nasıl uygulanacağı IoB kapsamındadır.
IoB ve IoT'nin Birleşik Etkisi
Davranış İnterneti, IoT'nin bir uzantısıdır. Bu konuda daha fazla bilgi edinmeye çalışalım. Şirketler, alışkanlıklarımızı değiştirmeye ikna etmek için Nesnelerin İnterneti'ni kullanmaktadır. IoT, bireyleri faaliyetleriyle birbirine bağladığı için Davranışın İnterneti ardından gelen bir konu olarak karşımıza çıktı.
IoB'yi üç disiplinin bir karışımı olarak düşünecek olursak şunlar olurlar;
lTeknoloji
lAnalitik veriler
lPsikoloji, insan davranışlarının incelenmesidir.
Duygular, seçimler, büyütmeler ve arkadaşlık, teknolojiyi kullandığımızda incelediğimiz davranış biliminin dört alanıdır.
IoT tarafından sağlanan veriler aracılığıyla bizi tanıyan şirketler artık IoB tarafından sağlanan verileri kullanarak davranışlarımızı etkileyebilir. Beslenmenizi, uyku alışkanlıklarınızı, kalp atış hızınızı veya kan şekeri seviyenizi kontrol etmek için bir akıllı telefon sağlık uygulaması kullanmayı düşünün. Uygulama, potansiyel olarak tehlikeli durumlar hakkında sizi uyarabilir ve daha olumlu veya arzu edilen bir sonuca yol açacak davranış değişiklikleri önerebilir.
Şu anda şirketler, amaçlanan hedefleri olan Allstate davranışına (genellikle satın alma) ulaşmak için davranışlarımızı izlemek ve etkilemeye çalışmak için çoğunlukla IoT ve IoB kullanıyor.
Davranışların İnterneti (IoB) Örnek Senaryolar
1. Bir kişinin diyetini, egzersizini, kilosunu, uyku düzenini, nabzını, stres seviyesini, oksijen seviyesini, kan şekeri seviyesini ve benzerlerini izleyebilen bir sağlık uygulaması, bu değerlerden herhangi birinin dikkat gerektirmesi durumunda kullanıcıyı uyarabilir. Sağlık hizmeti sağlayıcılarından yardım veya tavsiye isteyebilir ve olumlu bir sonuç için çalışabilirler.
2. IoT özellikli arabalar, bir kişinin sürüş davranışıyla ilgili verileri toplar. IoB'nin yardımıyla bu veriler, aşağıdaki gibi soruları yanıtlamak için insanların sürüş davranışlarını ayrıntılı olarak analiz etmek için kullanılabilir: Arabayı nereye sürüyor? Aracı ne sıklıkla kullanıyor? Bu veriler, sigorta şirketleri tarafından, sürücünün davranışını etkilemek için ürünlerini fiyatlandırmak için kullanılabilir.
Davranış İnternetinin Avantajları
1. Tüketici davranışlarını anlamayı sağlar
Davranışsal psikoloji ile Davranış İnternetinin temel nedeni insan davranışlarını incelemek, tanımak ve yorumlamaktır. Bu, çok sayıda teknolojinin kullanımı yoluyla insanların benzersiz durumlarda nasıl davrandığını izleyerek yapılır. Örneğin, birçok ajans, bir kullanıcının davranışını zaman içinde belirli bir faktörde incelemek için yüz itibarını kullanır.
2. Tüketici deneyimini iyileştirmeyi sağlar
Davranışın İnterneti, ajansların tüketici davranışları hakkında her şeyi bilmelerine yardımcı olduğundan, müşterilerin tam olarak istediklerini sağlamalarına olanak tanır. Müşteriler maceraları boyunca olumlu sıkıntılarla karşılaşırlarsa, acenteler bunlarla başa çıkabilir ve böylece müşterilerin genel zevkini artırabilir. Bu şekilde, tüketici sadakatini uzun süre sabit tutabilirler (ve inceleyebilirler).
3. Verileri değerli bilgilere dönüştürmeye sağlar
Şirketler internet aracılığıyla tüketici davranışlarıyla ilgili çeşitli gerçekleri toplarlar. Ancak, bu gerçekler analiz edilene ve verimli bir şekilde kullanıma yerleştirilene kadar, hemen hemen anlamsızdır. Davranışın İnterneti, bu kişilerin gerçek cihazlarını, müşterileri hakkında her şeyi bilerek şirketlerin iş performanslarını geliştirmelerine yardımcı olabilecek değerli kayıtlara dönüştürür.
Ayrıca, Davranışın İnterneti, gerçeklerin birkaç kişi aracılığıyla toplanmasına izin verir. Bu nedenle, ajanslar, bir tüketicinin tüm macerasını, iyileştirmenin know-how faktörlerinin başından sonuna kadar denetleyebilir. Böylece, Davranışın İnterneti, şirketlerin müşterilerinin ayak izlerini takip etmelerine yardımcı olur.
4. Etkili pazarlama sağlar
Davranışın İnterneti'nin altına giren analitik ile ajanslar, tüketici psikolojisini ortaya çıkaran gerçeklere girme hakkını elde ediyor. Bu kayıt, müşterilerini neyin harekete geçirdiğine dair içgörüler kazanarak daha yüksek genel performansın üstesinden gelmelerine yardımcı olur. Her şeyi bilmek, satış faktörüyle ilgili ticari ve gerçek zamanlı bildirimlere odaklanmalarını sağlar. Ayrıca, ajanslara yolculuklarında müşterilere benzersiz faktörlerle dokunmaları için yeni bir yol sunar. Tom Cruise'u, "Azınlık Raporu"nda, pazarlama büfeleri ve reklam panoları yalnızca onun için doğrudan reklamları yansıttığı için takip edilirken hatırlıyor musunuz? Bu bizi bir sonraki konumuz olan Davranışın İnternetinin Risklerine getiriyor.
Davranışın İnterneti (IoB) Dezavantajları
1. Siber güvenlik
Davranışların İnterneti ile ilgili bir numaralı konu, gerçeklerin nasıl toplandığı ve saklandığıdır. Davranışın İnterneti, siber suçluların yararlanabileceği büyük bir veri tabanıdır. Etik olmayan kullanıcıların eline düşerse, müşterilerle ilgili özel bilgiler de tehlikeye girebilir. Ancak, birçok kurum ve işletme bu sorunu çözmeye başladı. Yeni siber güvenlik protokolleri, Davranışın İnterneti teknolojisinin kullanımını daha güvenli hale getiren yaşam tarzlarına da girebilir.
Bununla birlikte, Davranışın İnterneti, reklam ve pazarlamayı müthiş (ve potansiyel olarak güçlü) bir ölçüde genişletmesi beklenen yenilikçi bir fikirdir.
2. Gizlilik Endişeleri
Ajanslar, müşterilerinin ruh halleri, davranışları, beğenileri ve hoşlanmadıkları şeyler hakkında büyük miktarda bilgi topladığında, müşterilerin gizlilik haklarını kullanma şansı olur.
Kaynaklar
https://techvice.org/blog/popular/internet-of-behavior/
https://axiosholding.com/say-hello-to-the-internet-of-behaviors-what-is-it-why-you-should-care/
https://www.analyticsinsight.net/what-is-internet-of-behaviour-iob-the-negative-side-explained/
Yorumlar
Yorum Gönder